Kolej Krugobajkalska – podróż historyczną magistralą 4


brzeg Bajkał w Sludniance, autor: Justyna Napiórkowska

brzeg Bajkału w Sludiance, autor: Justyna Napiórkowska

Noc w pociągu dała się nam we znaki. Wprawdzie każdy miał swoją kozetkę i pościel, ale nie było nam zbyt wygodnie. Dojeżdżamy do Sludianki. W kasie kupujemy bilety na trasę Sludianka-Port Bajkał. To historyczna magistrala znana jako Kolej Krugobajkalska. Wynajmujemy na dworcu pokój na kilka godzin. Zazwyczaj korzystają z nich podróżni, którzy czekają na przesiadkę.

Sludianka

To niewielkie miasteczko, które jest znane z kopalni białego marmuru. Jest także miejscem, gdzie krzyżują się różne szlaki: autobusowe, kolejowe i samochodowe.

Mamy okazję coś zjeść i udać się na krótki spacer po centrum. Prawdziwą perełką jest dworzec kolejowy zbudowany z białego marmuru. Dochodzimy też do Cerkwi św. Mikołaja, gdzie w okresie Związku Radzieckiego mieścił się klub. W ostatnich latach świątynię odnowiono. W miasteczku można podziwiać wieżę ciśnień, którą budowali polscy zesłańcy.

Dworzec kolejowy w Sludniance, autor: Justyna Napiórkowska

Dworzec kolejowy w Sludiance, autor: Justyna Napiórkowska

Cerkiew św. Mikołaja w Sludniance, autor: Justyna Napiórkowska

Cerkiew św. Mikołaja w Sludiance, autor: Justyna Napiórkowska

wieża ciśnień w Sludniance, autor: Justyna Napiórkowska

wieża ciśnień w Sludiance, autor: Justyna Napiórkowska

Kolej Krugobajkalska

Budowa tego fragmentu Kolei Transsyberyjskiej jest okupiona krwią wielu ludzi. Ten szlak połączył ostatecznie dwie trasy – z Moskwy i Dalekiego Wschodu. Zanim położono tam tory, pasażerów na tym odcinku przewoził lodołamacz Angara. Wizytę na jego pokładzie opisałam we wpisie Irkuck zwiedzanie – ciąg dalszy.

Największą trudnością były warunki naturalne. Zbiegał się tu brzeg Bajkału i szczyty gór. 84-kilometrowy odcinek budowano ponad dwa lata. Trasę przecinają tunele, mosty, skalne półki. Pierwszy pociąg przejechał tędy w 1904 roku.

Kolej Krugobajkalska, autor: Justyna Napiórkowska

Kolej Krugobajkalska, autor: Justyna Napiórkowska

Kolej Krugobajkalska, autor: Justyna Napiórkowska

Kolej Krugobajkalska, autor: Justyna Napiórkowska

Kolej Krugobajkalska, autor: Justyna Napiórkowska

Kolej Krugobajkalska, autor: Justyna Napiórkowska

Kolej Krugobajkalska, autor: Justyna Napiórkowska

Kolej Krugobajkalska, autor: Justyna Napiórkowska

Port Bajkał

Elektriczka toczy się z prędkością 30-40 km na godzinę. Przejazd trwa 6 godzin. W tym czasie nie można kupić nic do jedzenia. Na trasie ani w pociągu ma żadnego sklepu. Docieramy do Portu Bajkał.

To prawie wymarła osada. Jest tu kilka budynków i jeden sklep. Wszyscy pasażerowie pociągu kupują w nim coś do jedzenia. Zadowalam się parówkami na zimno z chlebem. Nic lepszego nie można było dostać. Port jest zupełnie wymarły. Zdobią go jedynie ruiny statków i budynków.

Port Bajkał, autor: Justyna Napiórkowska

Port Bajkał, autor: Justyna Napiórkowska

prom do Listwianki, autor: Justyna Napiórkowska

prom do Listwianki, autor: Justyna Napiórkowska

Port Bajkał, autor: Justyna Napiórkowska

Port Bajkał, autor: Justyna Napiórkowska

Port Bajkał, autor: Justyna Napiórkowska

Port Bajkał, autor: Justyna Napiórkowska

Port Bajkał, autor: Justyna Napiórkowska

Port Bajkał, autor: Justyna Napiórkowska

Czekamy na prom, który dowiezie nas do Listwianki – jednej z najpopularniejszych miejscowości turystycznych nad Bajkałem. Jest późno. Trudno będzie znaleźć nocleg. Tę noc spędzimy na polu namiotowym. Rano wyruszymy znowu do Irkucka.


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

CommentLuv badge

4 komentarzy do “Kolej Krugobajkalska – podróż historyczną magistralą

    • Justyna Autor wpisu

      Tak, ciekawy jest kontrast pomiędzy tymi dwoma miejscami. Leżą po przeciwnych stronach wypływu rzeki Angary: wymarły port i turystyczne miasteczko podobne do polskiego Władysławowa.

  • Ewa

    Justyno, cieszę się, że trafiłam do Ciebie. Fajnie mi się Ciebie czyta – jakbym była z Tobą w tej podróży:-) Pozdrawiam i przy okazji dziękuję za to, że pomogłaś nam z ankietą.