Kolej Krugobajkalska – podróż historyczną magistralą 4


brzeg Bajkał w Sludniance, autor: Justyna Napiórkowska

brzeg Bajkału w Sludiance, autor: Justyna Napiórkowska

Noc w pociągu dała się nam we znaki. Wprawdzie każdy miał swoją kozetkę i pościel, ale nie było nam zbyt wygodnie. Dojeżdżamy do Sludianki. W kasie kupujemy bilety na trasę Sludianka-Port Bajkał. To historyczna magistrala znana jako Kolej Krugobajkalska. Wynajmujemy na dworcu pokój na kilka godzin. Zazwyczaj korzystają z nich podróżni, którzy czekają na przesiadkę.

Sludianka

To niewielkie miasteczko, które jest znane z kopalni białego marmuru. Jest także miejscem, gdzie krzyżują się różne szlaki: autobusowe, kolejowe i samochodowe.

Mamy okazję coś zjeść i udać się na krótki spacer po centrum. Prawdziwą perełką jest dworzec kolejowy zbudowany z białego marmuru. Dochodzimy też do Cerkwi św. Mikołaja, gdzie w okresie Związku Radzieckiego mieścił się klub. W ostatnich latach świątynię odnowiono. W miasteczku można podziwiać wieżę ciśnień, którą budowali polscy zesłańcy.

Dworzec kolejowy w Sludniance, autor: Justyna Napiórkowska

Dworzec kolejowy w Sludiance, autor: Justyna Napiórkowska

Cerkiew św. Mikołaja w Sludniance, autor: Justyna Napiórkowska

Cerkiew św. Mikołaja w Sludiance, autor: Justyna Napiórkowska

wieża ciśnień w Sludniance, autor: Justyna Napiórkowska

wieża ciśnień w Sludiance, autor: Justyna Napiórkowska

Kolej Krugobajkalska

Budowa tego fragmentu Kolei Transsyberyjskiej jest okupiona krwią wielu ludzi. Ten szlak połączył ostatecznie dwie trasy – z Moskwy i Dalekiego Wschodu. Zanim położono tam tory, pasażerów na tym odcinku przewoził lodołamacz Angara. Wizytę na jego pokładzie opisałam we wpisie Irkuck zwiedzanie – ciąg dalszy.

Największą trudnością były warunki naturalne. Zbiegał się tu brzeg Bajkału i szczyty gór. 84-kilometrowy odcinek budowano ponad dwa lata. Trasę przecinają tunele, mosty, skalne półki. Pierwszy pociąg przejechał tędy w 1904 roku.

Kolej Krugobajkalska, autor: Justyna Napiórkowska

Kolej Krugobajkalska, autor: Justyna Napiórkowska

Kolej Krugobajkalska, autor: Justyna Napiórkowska

Kolej Krugobajkalska, autor: Justyna Napiórkowska

Kolej Krugobajkalska, autor: Justyna Napiórkowska

Kolej Krugobajkalska, autor: Justyna Napiórkowska

Kolej Krugobajkalska, autor: Justyna Napiórkowska

Kolej Krugobajkalska, autor: Justyna Napiórkowska

Port Bajkał

Elektriczka toczy się z prędkością 30-40 km na godzinę. Przejazd trwa 6 godzin. W tym czasie nie można kupić nic do jedzenia. Na trasie ani w pociągu ma żadnego sklepu. Docieramy do Portu Bajkał.

To prawie wymarła osada. Jest tu kilka budynków i jeden sklep. Wszyscy pasażerowie pociągu kupują w nim coś do jedzenia. Zadowalam się parówkami na zimno z chlebem. Nic lepszego nie można było dostać. Port jest zupełnie wymarły. Zdobią go jedynie ruiny statków i budynków.

Port Bajkał, autor: Justyna Napiórkowska

Port Bajkał, autor: Justyna Napiórkowska

prom do Listwianki, autor: Justyna Napiórkowska

prom do Listwianki, autor: Justyna Napiórkowska

Port Bajkał, autor: Justyna Napiórkowska

Port Bajkał, autor: Justyna Napiórkowska

Port Bajkał, autor: Justyna Napiórkowska

Port Bajkał, autor: Justyna Napiórkowska

Port Bajkał, autor: Justyna Napiórkowska

Port Bajkał, autor: Justyna Napiórkowska

Czekamy na prom, który dowiezie nas do Listwianki – jednej z najpopularniejszych miejscowości turystycznych nad Bajkałem. Jest późno. Trudno będzie znaleźć nocleg. Tę noc spędzimy na polu namiotowym. Rano wyruszymy znowu do Irkucka.


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

4 komentarzy do “Kolej Krugobajkalska – podróż historyczną magistralą

    • Justyna Autor wpisu

      Tak, ciekawy jest kontrast pomiędzy tymi dwoma miejscami. Leżą po przeciwnych stronach wypływu rzeki Angary: wymarły port i turystyczne miasteczko podobne do polskiego Władysławowa.

  • Ewa

    Justyno, cieszę się, że trafiłam do Ciebie. Fajnie mi się Ciebie czyta – jakbym była z Tobą w tej podróży:-) Pozdrawiam i przy okazji dziękuję za to, że pomogłaś nam z ankietą.